در یک مطالعه ی جدید مسیر بالقوه ای برای تولید واکسن دیابت نوع 1 شناسایی شد

22 مه 2019 - محققان بر این باورند که یک گام دیگر به شناسایی عوامل ایجاد کننده ی پاسخ اتوایمیونی که می تواند به دیابت نوع 1 منجر شود، برداشته اند. نتایج آنها می تواند راه را برای تولید واکسنی که از ابتلای افراد پر خطر به این بیماری جلوگیری می کند، بگشاید.

پروفسورJenny Gunton  از موسسه ی تحقیقات پزشکی Westmead کشف کرد که فقدان یک پروتئین خاصی در پانکراس، بنام HIF-1A، می تواند نقش کلیدی در توسعه دیابت نوع 1 داشته باشد.

پروفسور گونتون می گوید که اگر سلول های بتا سالم باشند، آنها پس از استرس هایی مانند عفونت های ویروسی بهبود می یابند و فرد به دیابت نوع 1 مبتلا نمی شود، با این حال اگر سلول های بتا نتوانند با این استرس ها مقابله کنند، یک واکنش ایمنی در بدن ایجاد می شود که به دیابت نوع 1 منجر می گردد.

پروفسور گونتون گفت: ما اکنون دریافته ایم که HIF-1A عامل مهمی در این تصمیم گیری است: اینکه آیا سلول های بتا بهبود یابند یا بمیرند. این اولین مدل خاص برای سلول بتا بمنظور نشان دادن افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 1 با تعدادی از عوامل است.

محققان امیدوارند این کشف بتواند راه را برای تولید یک واکسن بالقوه بمنظور جلوگیری از دیابت نوع 1 در افرادی که در معرض خطر بالاتری برای این بیماری هستند، بگشاید.

تحقیق پروفسور گونتون با افتخار توسط برنامه ی تحقیقاتی دیابت استرالیا حمایت شده است.

منبع:

https://www.diabetesaustralia.com.au/news/15649?type=articles